انواع سبک های معماری

هدف از طراحی داخلی چیست؟ هدف از طراحی داخلی بهبود عملکرد فیزیکی و روانی فضا برای راحت سازی زندگی در آن است که شامل ترکیبی از مهارت های هنری، فنی و حل مسئله برای بهبود فضای داخلی و استفاده بهینه از فضای محیط می باشد. این طرح ها با توجه به اقلیم و ساختار فرهنگی […]

۰۵ آذر ۱۴۰۲

هدف از طراحی داخلی چیست؟

هدف از طراحی داخلی بهبود عملکرد فیزیکی و روانی فضا برای راحت سازی زندگی در آن است که شامل ترکیبی از مهارت های هنری، فنی و حل مسئله برای بهبود فضای داخلی و استفاده بهینه از فضای محیط می باشد. این طرح ها با توجه به اقلیم و ساختار فرهنگی می تواند متفاوت باشد.در اینجا برخی از اهداف کلیدی طراحی داخلی میپردازیم:

تاثیر طراحی داخلی در سبک زندگی افراد: 

بدون شک طراحی داخلی در سبک زندگی افراد تاثیر مستقیمی دارد. هدف از این طراحی ها  ایجاد محیطی آرام و لذتبخش است. به همین دلیل است که کیفیت فضای داخلی به طور مستقیم بر روحیه، نگرش و علایق افراد تاثیر می گذارد. تصور کنید در محیطی زندگی می کنید که استاندارهای حداقلی یک طراحی داخلی ایجاد نشده است، یقینا احساسی که از این فضا دریافت خواهید کرد چیزی جز ناآرامی و کسل کننده ای نخواهد بود. 

انواع سبک های معماری در طراحی داخلی.

  1. عناصر ساختاری:

معماری داخلی شامل کار با عناصر ساختاری در یک ساختمان مانند دیوارها، کف، سقف و ستون ها است. تصمیمات طراحی ممکن است بر پیکربندی و ترتیب این عناصر برای ایجاد فضای داخلی کاربردی و زیبایی شناختی تاثیر بگذارد.

  1. ادغام سیستم های ساختمان:

معماران داخلی با سایر متخصصان، از جمله مهندسان، برای ادغام سیستم های ساختمانی مانند روشنایی، گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC) و سایر عناصر فنی در طراحی کلی همکاری می کنند.

  1. کدها و مقررات:

معماران داخلی باید در مورد کدهای ساختمان و مقررات آگاه باشند و اطمینان حاصل کنند که طرح های آن‌ها با استانداردهای ایمنی، الزامات دسترسی و سایر دستورالعمل های مربوطه مطابقت دارد.

  1. ملاحظات زیبایی شناسی:

در حالی که معماران داخلی بر جنبه های ساختاری و فضایی تمرکز می کنند، به زیبایی شناسی نیز توجه می کنند. انتخاب رنگ ها، مواد و عناصر طراحی به جذابیت بصری کلی فضای داخلی کمک می کند.

  • انواع سبک های معماری داخلی

در حالی که معماران داخلی بر جنبه های ساختاری و فضایی تمرکز می کنند، به زیبایی شناسی نیز توجه می کنند. انتخاب رنگ ها، مواد و عناصر طراحی به جذابیت بصری کلی فضای داخلی کمک می کند.طراحی داخلی شامل سبک ها و مدل های مختلف است که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فرد، تاثیرات و زیبایی شناسی هستند. در حالی که امکانات متنوع هستند و اغلب عناصر سبک های مختلف را ترکیب می‌کنند، در اینجا برخی از انواع اصلی و مدل های طراحی داخلی می پردازیم:

۱٫سبک کلاسیک:

سبک کلاسیک، سبک سنتی غربی است که از معماری روم و یونان باستان برگرفته شده است.

تعادل،تقارن، نظم و نقطه کانونی از عناصر مهم دکوراسیون سبک کلاسیک است.

سبک کلاسیک

۲٫سبک سنتی:

با الهام از سبک های کلاسیک اروپایی مانند ویکتوریا، گرجستان یا فرانسوی.

غنی، رنگ های گرم، مبلمان تزئین شده و جزئیات پیچیده.

ترتیبات رسمی و متقارن.

سبک سنتی

۳٫سبک مدرن:

در این سبک حس سادگی در همه‌ی المان‌های منزل مشاهده می‌شود.صاف،صیقلی، براق و شفاف از جمله ویژگی‌هایی هستند که در سبک مدرن شاهد آن هستیم.

با خطوط تمیز، سادگی و تمرکز بر عملکرد مشخص می شود.استفاده از موادی مانند شیشه، فولاد و بتن و همچنین استفاده از مبلمان مینیمالیستی و پالت های رنگ خنثی.

سبک مدرن

۴٫سبک معاصر:

روند طراحی فعلی را نشان می دهد و همیشه در حال تکامل است.

اغلب با ترکیبی از سبک های مختلف، مواد و بافت ها مشخص می شود.

تاکید بر راحتی و عملکرد.

سبک معاصر

۵٫اواسط قرن سبک مدرن انواع سبک های معماری:

با الهام از طراحی از اواسط قرن بیستم (۱۹۳۰ تا ۱۹۶۰).

خطوط تمیز، اشکال ارگانیک و ترکیبی از مواد مختلف.

۶٫سبک  انتقالی:

سبک انتقالی یکی از مهم ترین انواع سبک های معماری است که ترکیبی از سبک های سنتی و معاصر می باشد. عناصر کلاسیک را با ویژگی های مدرن تر و آرام تر ترکیب می کند.

پالت های رنگ خنثی و مبلمان ساده و در عین حال پیچیده.

سبک انتقالی

۷٫سبک صنعتی:

در بسیاری از دکوراسیون های طراحی شده با این سبک دکور شاهد عناصرهایی هستیم که حس نا تمام بودن طرح را به ما القا می کنند در این سبک شاهد استفاده از آجر، چوب،لوله های تاسیساتی در ظاهر دکوراسیون باشیم. دارای سقف های بلند و فضاهای باز هستند. از فضاهای صنعتی مانند انبارها و کارخانه ها الهام گرفته شده است.

سبک صنعتی

۸٫سبک اسکاندیناوی:

منشا آن از کشورهای اسکاندیناوی است و بر سادگی، عملکرد و عناصر طبیعی تمرکز دارد.

رنگ های روشن، مواد طبیعی و طراحی مینیمالیستی.

استفاده از چوب و منسوجات نرم.

سبک اسکاندیناوی

۹٫سبک بوهمی:

سبک بوهمی (Boho) یک سبک طراحی التقاطی و غیر متعارف است که زیبایی شناسی آرام و آزاد را در بر می گیرد. مخلوط الگوها، رنگ ها و بافت ها از سراسر جهان است. یک فضای آرام و غیر رسمی را در آغوش می گیرد. تن خاکی، تن جواهر، و رنگ های جسورانه معمولا استفاده می شود. هدف این است که یک فضای گرم و جذاب ایجاد کنید.

سبک بوهومی

۱۰٫سبک مدیترانه ای:

از ویژگی های این سبک از رنگ های خاکی و جیغ، فرفورژه ها، نور طبیعی زیاد، همگی از نشانه های شناخته شده‌ی این سبک هستند این خانه ها سرشار از نور طبیعی فراوان هستند.

سبک مدیترانه ای

۱۱٫سبک آرت دکو:

آرت دکو یک سبک طراحی متمایز و  تاثیرگذار است که در اوایل قرن بیستم، تقریبا بین دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ ظهور کرد. آرت دکو با ترکیبی از سبک های مدرن و سنتی، شامل اشکال هندسی جسورانه، رنگ های غنی و مواد لوکس مشخص می شود.

سبک آرت دکو

۱۲٫سبک روستیک:

این سبک در فضاهای ویلایی کاربرد دارد ساختار خام و نپخته ای دارد دارای اجزایی ناصاف و کمی زمخت است اصالت و مرکز توجه، طبیعت خود چوب است.معمولا چوب‌ها رنگ نمی‌شوند.

استفاده از مواد خام و ناتم ام مانند چوب و سنگ.

پالت های رنگی گرم و خاکی.

سبک روستیک

۱۳٫سبک مینیمالیستی:

انواع سبک های معماری همانطور که از اسم این سبک مشخص است تاکید این سبک بر سادگی و بی‌آلایشی است. در این سبک پالت رنگی استفاده شده معمولا خنثی بوده در ضمن رنگ سفید یکی پرکاربردترین رنگ ها در این سبک است.

سبک مینیمال

۱۴٫سبک آسیای شرقی:

سبک ژاپنی حول محور زندگی آرام، منظم، اهمیت دادن به تعادل، نظم، ترتیب، رسوم باستانی، عشق به زیبایی می‌چرخه.معمولا از رنگ های خنثی و طبیعی برای ایجاد زمینه ساده استفاده می‌شود. رنگ های طبیعی احساس ریخته و پاش بودن را کم می‌کند و بر سادگی تاکید دارد.

سبک آسیای شرقی

۱۵٫سبک مراکشی:

انواع سبک های معماری در سبک مراکشی نفوذ چند فرهنگ دیده می‌شود این سبک بسیار جذاب و شور انگیز و منحصر به فرد است.

رنگ‌های پرجنب و جوش مانند طیف‌های گوناگون رنگ قرمز،آبی،سبز،زرد،طلایی و نقره‌ای بهترین انتخاب‌ها در سبک مراکشی هستند کاشی در این سبک بسیار متداول است.

اینها دسته های گسترده ای هستند و بسیاری از فضای داخلی عناصری از سبک های مختلف را شامل می‌شوند. طراحان داخلی اغلب رویکرد خود را به نیازهای خاص، ترجیحات و شیوه زندگی مشتریان خود تنظیم می‌کنند. انتخاب یک سبک خاص یا ترکیبی از سبک ها بستگی به الزامات عملکردی، سلیقه شخصی و فضای مورد نظر برای یک فضای خاص دارد.

سبک مراکشی

به طور خلاصه، معماری داخلی با طراحی و برنامه ریزی فضاهای داخلی از دیدگاه جامع است که شامل ملاحظات ساختاری و زیبایی شناسی است. این فراتر از دکوراسیون سطح است و شامل تعامل عمیق تر با عناصر معماری در یک ساختمان برای ایجاد فضاهایی است که نه تنها از نظر بصری خوشایند بلکه کاربردی و هدفمند هستند.

تیزر نمونه های اجرایی دکوراسیون داخلی با سقف لابل

چگونه سقف لابل نصب می شود