گواهی فنی مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی

گواهینامه فنی مسکن و شهرسازی معرفی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در قالب پروژه عمرانی سازمان ملل متحد «UNDP» در سال ۱۳۵۰ شکل گرفت. اساسنامه پیشنهادی مرکز تحقیقات در سال ۱۳۵۶ به تصویب مجلس وقت رسید . و از همان زمان این مرکز دارای شخصیت سازمانی مستقل […]

گواهی فنی مسکن و شهرسازی
۱۹ بهمن ۱۳۹۸

گواهینامه فنی مسکن و شهرسازی

معرفی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی

مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در قالب پروژه عمرانی سازمان ملل متحد «UNDP» در سال ۱۳۵۰ شکل گرفت.

اساسنامه پیشنهادی مرکز تحقیقات در سال ۱۳۵۶ به تصویب مجلس وقت رسید .

و از همان زمان این مرکز دارای شخصیت سازمانی مستقل گردید.

این مرکز به عنوان یکی از سازمان‌های وابسته به وزارت مسکن و شهرسازی به وظایف تعیین شده خود در اساسنامه مبادرت می‌ورزد. مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، به عنوان تنها سازمان رسمی و مسئول، وظیفه مهم و خطیر تحقیق و بررسی مسائل مربوط به ساخت و ساز را در کشور بر عهده داشته و اهداف و وظایف خود را طبق اساسنامه در دستور کار دارد.

وزارت مسکن و شهرسازی

مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی

 

اهداف مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی

هدف از تأسیس این مرکز عبارت است از:

تدوین و اجرای برنامه‌های مطالعاتی و تحقیقاتی در مورد ساختمان و مسکن به طور متمرکز به عنوان روشها و فنون مختلف و جدید ساخت و ساز
تهیه و تدوین ضوابط و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های کاربردی آنها
صدور گواهی فنی برای تولیدات مصالح
راهنمایی‌های لازم در اجرای برنامه‌های خانه‌سازی
تولیدات ساختمانی متناسب با احتیاجات کشور با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و متقضیات محلی
صنعتی نمودن ساختمان در کشور

تجربه و دستاوردهای مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی

این مرکز با بیش از ۴۵ سال تجربه علمی و کار پژوهشی و آموزشی، در حال حاضر به عنوان یکی از مراکز علمی و پژوهشی شناخته شده در کشور از اعتبار خاصی برخوردار است.

مرکز تحقیقات مسکن و راه سازی از آغاز تاسیس تاکنون، موفق شده است با انتشار فرآیند و نتایج تحقیقات، همچنین تدوین و ارائه برنامه‌های آموزشی خود نقش فراگیر و تاثیر‌گذاری در برنامه‌های توسعه کشور در بخش ساختمان و مسکن را ایفا کند.

بر این اساس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان پایگاه ملی و متولی بخش پژوهش اطلاع‌رسانی ساخت و ساز در کشور همواره سعی و اهتمام خود را مصروف شناسائی مشکلات و تنگناهای این بخش نموده است.

و در برنامه‌های مطالعاتی و به‌ویژه در اجرای طرح‌های تحقیقاتی و کاربردی، در جهت ارتقای کیفیت افزایش ظرفیت‌ها و قابلیت‌های علمی و تخصصی در حوزه ساختمان و مسکن تلاش کرده است.

این مرکز با بهر‌ه‌گیری از دانش تخصصی و کارشناسی، برخورداری از نیروهای متخصص و مجرب و امکانات پژوهشی و آزمایشگاه‌های مجهز، مجموعه‌ای توانمند و اثر‌گذار را گردآوری و فراهم آورده است که بدون شک در سطح منطقه و جهان قابل توجه است.

الزام گواهینامه مسکن و شهرسازی برای مصالح ساختمانی

توسعه صنعت ساختمان، یکی از مظاهر رشد و توسعه کشورها محسوب می‌شود.

بیشترین سهم انباشت سرمایه ثابت و بالاترین سهم اشتغال در بخش صنعت و جذب افراد تحصیل‌کرده و کارآمد در این بخش وجود دارد. ارتقاء کیفیت در تولید مصالح، شیوه‌های طراحی و اجرا، سرعت‌ بخشیدن به روند ساخت و ساز، رقابت در پیشرفت تکنولوژی، استفاده بهینه از نیروی کار و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین ساخت، جزء مؤلفه‌های تأثیرگذار در این صنعت به شمار می‌آیند.

با توجه به نیاز موجود در کشور برای ساخت مسکن های مقاوم و در عین حال زیبا ، روش‌های سنتی که از جنبه‌های مختلف نیز بهینه نمی‌باشند جوابگوی میزان تقاضای سالانه مسکن مورد نیاز نمی‌باشد. از این رو برای پاسخگویی به این تقاضا، حرکت به سمت تولید صنعتی جهت بهره‌گیری مناسب از منابع کشور و ارتقاء شاخص‌های زندگی و کاهش هزینه‌ها امری ضروری به نظر می‌رسد.

تمام محصولات ساختمانی باید مورد بررسی قرار بگیرند و طبق استانداردهایی که باید آزمایش شوند مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تایید وارد چرخه و بازار ساختمانی می شوند .

نبود این آزمایشات و این گواهی ها خسارات جبران ناپذیری را برای کشور و مردم در پی داشته باشد.

برای رسیدن به این هدف در برنامه چهارم توسعه کشور، حرکت به سمت تولید صنعتی ساختمان به عنوان یک راهبرد اصلی پیش‌بینی گردید. در این راستا مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان مرجع تأیید فناوری‌های نوین ساختمانی، اقدام به ایجاد دبیرخانه فناوری‌های نوین ساختمانی از بهار سال ۱۳۸۶ نمود.

این مرکز طرح‌های پیشنهادی واجد شرایط را پس از ارزیابی از نظر ایمنی در برابر زلزله، حریق، صدابندی و عایق‌بندی حرارتی و برودتی، دوام، انطباق با شرایط اقلیمی و فرهنگی کشور و میزان انطباق با مقررات ملی ساختمان، مورد تأیید قرار می‌دهد.

استاندارد سقف کشسان در جهان

استاندارد EN 14716 برای سقف های کاذب کشسان در جهان است.

این استاندارد در اقسانقاط جهان برابر و یکسان می باشد.

متریال هایی که طبق این استاندارد هستند متریالی استاندارد در زمینه سقف های کشسان شناخته می شوند.

بدیهی است برای هر محصول جدید که وارد بازار می شود استانداردهایی تعریف شود و این استانداردها مورد بررسی قرار بگیرد. در صورت مورد تایید بودن شرایط مذکور این متریال ها وارد چرخه ساخت و بازار شود.
استاندارد EN14716 رفتار و مشخصات فیزیکی ، مکانیکی و دوام (در برابر نور ، رطوبت و حرارات) را مورد بررسی قرار میدهد و بازه هایی را برای مورد تایید بودن مشخص کرده است که حاصل تحقیق و بررسی های متخصصین این حوزه می باشد.

الزامات مطرح شده در EN14716 موارد زیر می باشد

جرم به ازای واحد سطح
ضخامت
ثبات رنگ در برابر نور مصنوعی
پایداری ابعادی بعد از تماس با رطوبت
مقاومت در برابر مونتاژ
مقاومت گسیختگی به صورت عمودی و افقی
جوش پذیری
ازدیاد طول در هنگام گسیختگی
همچنین استانداردهایی نیز برای تست متریال مورد بررسی و تایید قرار گرفته است که به شرح زیر است:

مقاومت در برابر آتش مطابق استاندارد EN13823 و EN ISO 11925-2
مقدار مواد سمی و خطرناک مطابق با استاندارد EN 12149

می توانید گواهی های فنی لابل در اروپا را نیز اینجا مطالعه کنید.

سقف کشسان لابل اولین و تنها دارنده گواهی فنی مسکن و شهرسازی در ایران

 

گواهی فنی مسکن و شهرسازی

گواهی فنی مسکن و شهرسازی سقف لابل

از شروع فعالیت مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی متریال های زیادی مورد بررسی قرار گرفته اند.

برخی از این متریال ها رد شده یا مورد تایید قرار گرفته و گواهی آنها صادر شده است.

پروسه تحقیق ، بررسی و آزمایشات یک پروسه علمی و بلند مدت است که نیاز به متخصصین فن و دستگاه های اندازه گیری و تستی دارد. اولین مشکلی که لابل در این خصوص با آن مواجه بود نبود دستگاه های تست این متریال در ایران بود. که تمام آنها را سازمان خریداری کرد و برخی را نیز ساخت .

زحمات بسیار زیادی را متخصصین مرکز تحقیقات و مسکن کشیدند و بعد از حدود دو سال پیگیری های مستمر و آزمایشات گوناگون و سخت گیری های مرکز تحقیقات و مسکن که بسیار دقیق و قانونمند پروسه را پیش برد .

مرکز تحقیقات و مسکن ابتدا به کارخانه لابل حضوری مراجعه کرده و بعد از دیدن پروسه تولید نمونه هایی را جهت آزمایش انتخاب کرد و به مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی آورد. سپس آزمایشات را طبق استانداردها انجام داد و بعد از مورد تایید قرار گرفتن این آزمایشات گواهی آن را صادر نمود.

آزمایشات انجام شده روی متریال های سقف کشسان لابل

تست مقاومت در برابر آتش و اشتعال پذیری متریال (آزمون SBI) طبق استاندارد EN 13823 و EN ISO 11925-2 که این تست روی متریال ها صورت گرفت و بعد از سوختن مقدار کمی از متریال شعله به جلو پیشرفت نکرد و و با وجود حرارت بالا بخش زیادی از متریال سالم ماند.
مواد سمی که بعد از سوختن از متریال منتشر می شود سمی بوده یا خیر همچنین خود متریال و رنگ های استفاده شده در آن طبق استاندارد EN 12149 مورد بررسی قرار گرفت و تمام موارد میانگین های لازم را برای یک متریال استاندارد دارا بودند.
مقدار مونومر وینیل کلراید طبق استاندارد EN 12149 (روش B) اندازه گیری شد که همواره کمتر از ۱۰ MG/KG بود.
مقاومت ها در برابر کلر و رطوبت و پایداری ابعادی در برابر شرایط مرطوب همراه با کلر و میزان نفوذ پذیری در برابر بخار آب که مورد تایید قرار گرفت و طبق استانداردهای لازم بود.
جرم واحد سطح که در هر متر مربع به شرح زیر مشخص شد
لاکر در هر متر مربع ۲۲۶ گرم بر متر مربع
مات ۲۲۴ گرم بر متر مربع
ترنس پرنت ۲۳۳ گرم بر متر مربع
همچنین ضخامت نمونه های بالا سنجیده شد که به شرح زیر است
لاکر ۰٫۱۶ میلیمتر
مات ۰٫۱۷ میلیمتر
ترنس پرنت ۰٫۱۸ میلیمتر
تغییرات ابعادی در دمای ۷۰ درجه که میانگین تغییرات طولی و عرضی کمتر از مقدار بیشینه مطرح در استاندارد بوده و نمونه ها دارای پایداری ابعادی در دمای ۷۰ درجه می باشند.
آزمون روی جوش متریال کشسان که از طریق دستگاه های جوش اولتراسونیک شرکت بر روی متریال به هارپون و متریال به متریال بوده که ارزیابی آن مورد تایید مرکز مسکن و شهرسازی بود

گواهی فنی سقف لابل

گواهی فنی مسکن و شهرسازی سقف لابل

ثبات رنگ در برابر نور مصنوعی که مطابق استاندارد EN ISO 105-B02 بوده و آزمایشات مورد تایید قرار گرفته اند.

شایان ذکر است که این آزمایشات در شرایط آب و هوایی مختلف نیز صورت پذیرفت که به شرح زیر است.
شرایط آب و هوایی معتدل با رطوبت ۴۰ درصد
شرایط آب و هوایی خشک با رطوبت ۱۵ درصد
شرایط آب و هوایی گرمسیری با رطوبت ۸۵ درصد

مقاومت کششی در حال گسیختگی و ازدیاد طول متریال در حالت گسیختگی مطابق با استاندارد EN ISO 527-2 و EN ISO 527-1 که موفق به بر آورده کردن الزامات استاندارد شدند.

تست سقف لابل

گواهی فنی سقف لابل

 

در سایت مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی دارندگان گواهی فنی را جستجو کنید.
در قسمت محصول سقف کشسان را وارد کنید و مشخصات این گواهی را بخوانید.

فیلم تست آتش در مرکز تحقیقات مسکن