چگونه نم و رطوبت سقف خانه را رفع کنیم؟

در این مطلب مشکلات مربوط به نم گرفتگی سقف خانه را بررسی می کنیم. سقف خانه به زبان خودش با شما حرف می زند و مشکلات خود را بیان می کند. به همین دلیل به راحتی و با کمی توجه می توانید مشکلات سقف خانه خود را پیش از جدی شدن، بررسی و مرتفع نمایید. در […]

رفع نم و رطوبت سقف خانه
۰۱ دی ۱۳۹۶

در این مطلب مشکلات مربوط به نم گرفتگی سقف خانه را بررسی می کنیم. سقف خانه به زبان خودش با شما حرف می زند و مشکلات خود را بیان می کند. به همین دلیل به راحتی و با کمی توجه می توانید مشکلات سقف خانه خود را پیش از جدی شدن، بررسی و مرتفع نمایید. در این مطلب ما به شما می آموزیم که چگونه نم و رطوبت سقف خانه را رفع کنیم؟

 

دیدن لکه های آب روی سقف خانه

دیدن لکه های آب روی سقف خانه نشانه رطوبت زدگی سقف خانه است.  این لکه ها گاه تیره و گاه روشن هستند و ممکن است با برآمدگی همراه باشند. رطوبت زدگی و نم گرفتن سقف خانه ممکن است به دلیل شکستن و یا فرسودگی لوله های آبی باشد که از سقف عبور می کنند. چیزی که پیدا کردن لوله های شکسته را سخت می کند این است که آبی که از لوله ل چکه می کند، همیشه مستقیما به سمت پایین نمی ریزد، گاهی در شیارهای سقف به صورت افقی حرکت می کند. به همین دلیل ممکن است قسمتی که در آن لکه دیده شده، دقیقا قسمتی نباشد که آب از آن نشت می کند.

از علائم نشت آب و رطوبت زدگی سقف لکه های آب، بلند شدن گچ سقف به شکل حباب، عرق زدگی سقف، کپک زدن و … است.

 

رفع نم و رطوبت سقف خانه

 

در صورت مشاهده این لکه ها چه کاری می توان کرد؟

قدم اول برای حل این مشکل تماس با افراد متخصص است. آن ها پس از بررسی و پیدا کردن علت رطوبت گرفتگی سقف، برای از بین بردن آن اقدام می کنند. اما در صورتی که خودتان قصد انجام آن را دارید باید طبق مراحل زیر عمل کنید.

 

  1. منبع رطوبت سقف را پیدا کنید.

ابتدا منبع نشت آب را پیدا کنید، پیدا کردن علت نم گرفتگی ممکن است کاری طاقت فرسا باشد اما بدون یافتن علت نم گرفتگی، شما هر چقدر هم که سقف را تعمیر کنید، فایده ای نخواهد داشت چون بعد از مدتی دوباره لکه های آب و نم ها باز خواهند گشت. اگر سقف شما از گچ و کناف باشد، به کمک یک اهرم مانند شکل زیر می توانید سقف را باز کنید و علت نم گرفتگی را بیابید.

 

رفع نم و رطوبت سقف خانه

 

  1. منبع نم و رطوبت سقف را تعمیر کنید.

پس از پیدا کردن منبع رطوبت، باید آن را تعمیر کنید. اگر ترکیدگی لوله ای موجب نم گرفتگی و رطوبت سقف خانه شما شده است، باید آن را با کمک افراد متخصص تعمیر کنید.  در این قسمت نیاز دارید که حتما از اشخاصی کمک بگیرید که در این امر تجربه داشته باشند.

 

  1. سقف را تعمیر کرده و مصالح جایگزین را نصب کنید.

پس از یافتن و برطرف کردن علت نم و رطوبت سقف خانه، نوبت به آن رسیده است که سقف جدید و مناسبی داشته باشید. برای این کار می توانید قسمت نم گرفته را با مصالح جدید جایگزین کنید و سپس آن را دوباره رنگ کنید. این کار را با احتیاط انجام دهید و حتما پیش از اقدام به این کار لباس و دستکش ایمنی بپوشید.