چرا رنگ تصویر چاپ شده روی کاغذ با پارچه کششی متفاوت است؟ قسمت اول

شاید شما هم متوجه این موضوع شده باشید رنگ تصویری که قبلا روی نمایشگر کامپیوتر مشاهده کرده اید با رنگ تصویری که خودتان روی کاغذ چاپ کرده اید، و در نهایت با رنگ آن تصویری که روی پارچه سقف کششی تحویل می گیرید، فرق می کند. هنگام وقوع چنین مشکلی ما معمولا تصور می کنیم […]

سقف چاپی کشسان
۱۸ آذر ۱۳۹۶

شاید شما هم متوجه این موضوع شده باشید رنگ تصویری که قبلا روی نمایشگر کامپیوتر مشاهده کرده اید با رنگ تصویری که خودتان روی کاغذ چاپ کرده اید، و در نهایت با رنگ آن تصویری که روی پارچه سقف کششی تحویل می گیرید، فرق می کند. هنگام وقوع چنین مشکلی ما معمولا تصور می کنیم کیفیت بد پرینتر و یا اشتباه چاپی موجب این مشکل شده است. اما در اصل این قضاوت ما به دلیل نداشتن اطلاعات لازم در مورد دو مسئله مهم است، یکی نداشتن اطلاعات در مورد دو حالت اصلی رنگ در مانیتور کامپیوتر است: حالت رنگ آر جی بی (RGB) و حالت رنگی سی ام وای کی (CMYK)و دیگری اینکه چاپ بر روی متریال متفاوت، رنگ نسبتا متفاوتی در مقایسه با آنچه در صفحه نمایشگر کامپیوتر خود می بینید، دارد.

 

 

سقف کشسان چاپی

معنای این تفاوت چیست؟

در ابتدا دلیل اینکه چرا رنگ روی پارچه کششی و کاغذ با یکدیگر متفاوت هستند را بررسی می کنیم. رنگ چاپ بر روی متریال مختلف رنگ های اندکی متفاوت را نشان خواهد داد، نه به این معنا که رنگ آبی به بنفش تغییر رنگ دهد، بلکه به این معنا که رنگ آبی مورد نظر شما ممکن است بعد از چاپ روی سقف کششی اندکی تیره تر و یا روشن تر به نظر بیاید.

 

دلیل این تفاوت چیست؟

چاپ بر روی کاغذ بسیار متفاوت با چاپ بر روی پارچه کششی می باشد. جنس كاغذ از سلولز است که خشک شده و سپس ورقه هایی تشکیل می دهد كه در آب معلق می شود و سپس با استفاده از نوعی پیوند شیمیایی، در هم  تنیده شده و با ایجاد پيوند سازي هيدروژني در كنار يكديگر مي­مانند. دلیل آنکه چاپ بر روی کاغذ گاهی بهتر از سایر متریال های موجود در بازار است، مواد اضافه ای است که به آن می افزایند، این مواد علاوه بر بهتر کردن چاپ، مقاومت کاغذ را هم بالا می برند.

اما مواد استفاده شده در ساخت پلی‌ وینیل کلراید یا پی ‌وی ‌سی (PVC) بسیار متفاوت تر از مواد استفاده شده در کاغذ است. پی وی سی نوعی پلاستیک بسیار پرکاربرد است که موادی که به آن اضافه می کنند پودرهایی مخصوص است که مواد شیمیایی مختلف را با هم مخلوط می کند. البته باید توجه کرد که در مخلوط کردن پایدارکننده‌ها، روان‌کننده‌ها، پیگمنت‌ها و… در مقدار نسبتاً کم ایجاد تفاوت هایی در رنگ چاپ به وجود می آورند. یکی از این تفاوت ها که مورد نظر در این مقاله است، رنگ نهایی چاپ شده روی پی وی سی است.

همه این تفاوت های بین کاغذ و پارچه کششی باعث می شود رنگ چاپ شده بر روی کاغذ، بسته به رنگ زمینه کاغذ، نسبت به پارچه کششی پر رنگ تر و گاهی شاداب تر باشد.

در مقاله بعدی می خوانید که کیفیت چاپ بر روی هر یک از انواع پارچه کششی به چه صورت است.

با ما همراه باشید.