ساختمان ترمه، شاهکار معماری خاص و نوین در همدان

معرفی ساختمان ترمه، شاهکار معماری در همدان این ساختمان تجاری-اداری عجیب و زیبا در همدان ، که از شهرهای تاریخی ایران می باشد، واقع شده است. معماران آن فرشاد مهدی زاده و احمد بطحائی دو معمار نامدار ایرانی هستند که این ساختمان را در دو طبقه با دو کاربرد متفاوت طراحی کرده اند. این بنا […]

۰۳ آبان ۱۳۹۶

معرفی ساختمان ترمه، شاهکار معماری در همدان

این ساختمان تجاری-اداری عجیب و زیبا در همدان ، که از شهرهای تاریخی ایران می باشد، واقع شده است. معماران آن فرشاد مهدی زاده و احمد بطحائی دو معمار نامدار ایرانی هستند که این ساختمان را در دو طبقه با دو کاربرد متفاوت طراحی کرده اند. این بنا دارای دو طبقه می باشد، در طبقه همکف یک فروشگاه خرده فروشی و در طبقه اول یک دفتر تجاری قرار دارد.

 

از آنجاییکه ارتفاع این ساختمان به علت تساوی خطوط هوایی شهری باید با ساختمان های مجاور هماهنگ باشد، طبقه آخر این بنا را تبدیل به بام ساختمان کرده اند. بام این ساختمان دارای دیوارهای بلندی است که در درون آن فضای سبز زیبایی تعبیه شده است. این قسمت از ساختمان در اختیار دفتر تجاری واقع در طبقه اول گذاشته شده است که در آن  جلسات مدیران، مهمانی های رسمی و شرکتی برگزار شود و البته محیطی بسیار مناسب برای رفع خستگی کارکنان می باشد.

 

بام ساختمان ترمه

علاوه بر آن، فضای خالی واقع در بام نه تنها باعث بیشتر شدن زیبایی بصری بلکه دارای کاربردهای دیگری نیز هست، برای مثال موجب بیشتر شدن نورگیری ساختمان شده و دسترسی به فضای سبز را بیشتر می کند.

از آنجایی که همدان شهری با بافت قدیمی است، در نمای ساختمان از پوشش یکپارچه آجر استفاده شده است و به دلیل هماهنگی ساختمان با محیط اطرافش، معماران آن از تکنیک آجرچینی سنتی در نمای ساختمان استفاده کرده اند.

از آنجایی که همدان شهری با بافت قدیمی است، در نمای ساختمان از پوشش یکپارچه آجر استفاده شده است. به دلیل هماهنگی ساختمان با محیط اطرافش، معماران آن از تکنیک آجرچینی سنتی در نمای ساختمان استفاده کرده اند.

این ساختمان دارای سه روش دسترسی افراد به محیط شهری است؛ راه پله موجی شکل این بنا دسترسی مستقیم به دفتر تجاری واقع در طبقه دوم را مقدور می سازد که برای مردم شهر تبدیل به مکانی جالب  برای بازدید و عکسبرداری شده است. علاوه بر آن دسترسی خودروها به پارکینگ، رفت و آمد افراد به طبقات مختلف ساختمان و همچنین دسترسی افراد واقع در محل به پشت بام این بنا نیز به روش های متفاوتی ممکن شده است.

در شکل زیر دسترسی خودرو ها به پارکینگ ساختمان و دسترسی افراد به طبقات اول و دوم ساختمان را با جزئیات مشاهده می کنید.