بررسی سقف ها در سالن های آمفی تئاتر

بررسی سقف ها در سالن های آمفی تئاتر سالن های آمفی تئاتر از آغاز ابتدایی ترین تمدن ها تا به حال، محل برگزاری مجالس، مراسم های نمایشی و رویدادهای مهم بوده اند. معمولا ساختمان این مکان اغلب به دلیل اهمیت هنرهای نمایشی و تاثیر آن در زندگی انسان ها دارای یک طراحی هنری و نمای […]

۳۱ تیر ۱۳۹۶

بررسی سقف ها در سالن های آمفی تئاتر

بررسی سقف ها در سالن های آمفی تئاتر

سالن های آمفی تئاتر از آغاز ابتدایی ترین تمدن ها تا به حال، محل برگزاری مجالس، مراسم های نمایشی و رویدادهای مهم بوده اند. معمولا ساختمان این مکان اغلب به دلیل اهمیت هنرهای نمایشی و تاثیر آن در زندگی انسان ها دارای یک طراحی هنری و نمای متمایز نسبت به دیگر ساختمان های شهر بوده است. در بعضی از کشورها نیز ساختمان آمفی تئاتر آن به صورت نمادین ساخته می شود از جمله ساختمان خانه اپرای سیدنی استرالیا و ساختمان اپرای سلطنتی لندن.

 

جدا از نمای بیرونی و معماری خاص به کار رفته در ساختمان آمفی تئاترها و خانه های اپرا، یکی از ویژگی های مهم  و چشمگیر این بناها، تزئینات و نمای داخلی خاص آن است. اغلب در کف سالن های آمفی تئاتر صندلی های چیده شده، در سمت چپ و راست، درهای ورودی و خروجی، و در نمای بالایی آن سقف کاذب یا سقف های گچی کنده کاری شده دیده می شود. اما در خانه های اپرا به جای درهای ورودی و خروجی در سمت چپ و راست سالن، جایگاه های تماشاگران VIP ساخته می شود و تقریبا تا ارتفاع سقف ادامه پیدا می کند.

 

 

 

استفاده از سقف کششی در سالن همایش و آمفی تئاتر

با انعطاف پذیری سقف های کششی در شخصی سازی، از جمله طیف رنگ، طرح های مختلف پارچه، چاپ تصویر دلخواه و نورپردازی های مختلف، این محصول توانایی پیاده سازی در هر سالن آمفی تئاتر با هر طراحی داخلی را دارا می باشد.همچنین خاصیت آکوستیک سقف های کششی، باعث می شود که صداهای تولید شده در سالن آمفی تئاتر انعکاس پیدا نکنند، این ویژگی یکی از دلایل اصلی استفاده از سقف های کاذب کششی در سالن های همایش، سالن های کنفرانس و سالن های آمفی تئاتر است.

البته در طول زمان به غیر از نمایش ها و کنسرت ها، ما شاهد حوادث ناگوار در این سالن ها نیز بوده ایم، ازجمله آتش سوزی سالن اپرای سلطنتی لندن و سالن همایش وزارت کشور، که خسارت زیادی به این سالن ها وارد نمود.

معمولا برای جلوگیری از این حوادث می بایست در استفاده از مصالح دقت شود. و مصالحی انتخاب شود که در هنگام آتش سوزی از گسترش آتش جلوگیری کنند. در اکثر قسمت های این سالن ها امکان استفاده از مصالح غیرقابل اشتعال وجود ندارد اما سقف سالن از این قاعده مستثنا است. همانطور که پیشتر در پست پیاده سازی سقف های کششی لابل در سالن همایش وزارت کشور توضیح دادیم، این محصول غیرقابل اشتعال می باشد و در هنگام آتش سوزی، آتش را گسترش نمی دهد و تنها عکس العملی که سقف کششی نسبت به آتش، نشان می دهد این است که جمع می شود، اما چکه نمی کند.

 

با توجه به مطالب گفته شده، تنها بخش این ساختمان که می توان از نظر شخصی سازی، بیشتر بر روی آن مانور داد ، سقف سالن می باشد. در سالن های اپرای سلطنتی معمولا از سقف های گچی کنده کاری شده و نقش دار با رنگ طلایی استفاده می شود، در بعضی از این سقف های نیز نقاشی به همراه لوسترهای بزرگ به چشم می خورد.

 

بررسی سقف ها در سالن های آمفی تئاتر