تفاوت سقف کاذب کششی با پنل های گچی و رابیتس

  تفاوت سقف کاذب کششی با پنل های گچی و رابیتس   سقف کاذب چیست؟ سقف کاذب از سقف اصلی اندکی پایین تر بوده و روی سقف اصلی و دیوارهای اطراف اجرا می شود و می توان آن را به اشکال متفاوت در آورد و انواع نورپردازی ها روی آن قابل اجرا است. به عبارت […]

۱۶ مهر ۱۳۹۶

تفاوت سقف کاذب کششی با پنل های گچی و رابیتس

 

تفاوت سقف کاذب کششی با پنل های گچی و رابیتس

 

سقف کاذب چیست؟

سقف کاذب از سقف اصلی اندکی پایین تر بوده و روی سقف اصلی و دیوارهای اطراف اجرا می شود و می توان آن را به اشکال متفاوت در آورد و انواع نورپردازی ها روی آن قابل اجرا است. به عبارت دیگر سقف کاذب ویژگی های دیگری به سقف اصلی می افزاید.

این ویژگی ها می تواند جنبه زیبایی شناختی داشته و یا به دلایل کاربردی مانند پوشاندن عیب و نقص سقف یا اتصالات ، پایین آوردن وزن ساختمان، صرفه جویی در مصرف سوخت و بسیاری دلایل دیگر باشد.

 

انواع سقف کاذب

سقف کاذب انواع گوناگونی دارد که ما در این مطلب  سه نوع سقف کاذب رایج را مقایسه می کنیم:

  • سقف کاذب کششی
  • پنل های گچ
  • سقف کاذب رابیتس

سقف کاذب کششی : مولفه تشکیل دهنده اصلی این سقف نوعی پارچه کشسان از جنس پی وی سی است. سقف کاذب کششی به دلیل داشتن پلاستی سایزر، توسط هیتر گازی گرمادهی شده و به اندازه سقف مورد نظر کش آمده و روی پروفیل سقف کشسان نصب می شود. سقف کششی نوعی سقف دکوراتیو بوده و زیبایی را به نهایت رسانده است.

پنل های گچی : پنل های گچی نوعی متریال ساختمانی به شکل صفحات گچی خشک است که نسبت به گچ سبک تر می باشد. پنل های گچی زیبا وکاربردی است و آن را می توان در محیط های مختلف اجرا کرد.

سقف کاذب رابیتس: این نوع سقف کاذب از نوعی ورق های فولادی مشبک گالوانیزه ساخته می شود که بعد از کشش عرضی، پرس و برش می توان آن را به کار برد. سقف کاذب رابیتس وزنی سنگین داشته و روند نصب آن به نسبت پنل های گچی و سقف کششی لابل طولانی تر است.

 

تفاوت بین سقف کششی، پنل های گچی و رابیتس

جلوه بصری:

یکی از بزرگترین ویژگی های منازل امروزی، کوچک تر شدن آن ها است. سقف کششی لاکر یا همان سقف آینه ای به دلیل داشتن خاصیت انعکاس نور باعث بزرگ تر نشان دادن محیط شده و بهترین گزینه برای منازل کوچک امروزی می باشد. اما پنل های گچی به دلیل ظاهر مات و گچ مانند آن موجب کوچک تر نشان دادن محیط می شود.

وزن:

از آنجایی که سقف کاذب کششی از پی وی سی (pvc) ساخته می شود، نسبت به پنل های گچی و سقف کاذب رابیتس بسیار سبک تر می باشد. پنل های گچی از جنس گچ خشک بوده و سقف کاذب رابیتس از ورقه های مشبک آلومینیمی ساخته می شوند به همین جهت وزن کلی ساختمان را بالا برده و مراحل نصب مشکل تری نسبت به سقف کاذب کششی دارند.

نگهداری:

می توان گفت سقف کاذب کششی نیاز به هیچ گونه نگهداری ندارد به این دلیل  که رطوبت را به خود جذب نمی کند و خاصیت ضد اشتعالی دارد. علاوه بر این سقف کششی، بر خلاف پنل های گچی و رابیتس، نیاز به رنگ کردن بعد از نصب نداشته و رنگ، طرح و جنس پارچه پی وی سی پیش از نصب، انتخاب و سپس اجرا می شود.

یکی از بزرگترین معایب پنل های گچی و رابیتس نداشتن قابلیت جابجایی و باز کردن سقف است. در صورت باز کردن سقف، آن ها دچار آسیب شده و دیگر قابلیت نصب را نخواهند داشت.اما سقف کاذب کششی را به راحتی می توان به محیط جدید منتقل کرد، این نوع سقف بعد از جا به جایی فرم و زیبایی خود را از دست نمی دهد و با همان شکل و کیفیت اولیه در محیط جدید اجرا می شود.

بهداشت و قابلیت شستشو:

سقف کاذب کششی، یک سقف آنتی باکتریال و ضدقارچ بوده، به همین دلیل برای استفاده در آزمایشگاه ها، مراکز پزشکی و مراکز درمانی بسیار مناسب است. همچنین به علت خاصیت ضد آب و ضد رطوبت سقف کاذب کششی،  پوشش مناسبی برای سقف استخر ،سقف سرویس بهداشتی وسقف مراکز ماساژ به حساب می آیند.

اما پنل های گچی و سقف کاذب رابیتس در زمان تماس با آب و رسیدن رطوبت به آن ها دچار آسیب شده و قابل جایگزینی نمی باشند و برای مکان هایی که رطوبت در آن ها بالا است، مانند استخر و حمام  به هیچ وجه توصیه نمی شوند.

تنوع طرح و رنگ:

سقف کاذب کششی از انواع پارچه های کششی از جنس پی وی سی ساخته می شود که دارای طیف گسترده ای از رنگ و طرح می باشد و هیچ گونه محدودیتی در انتخاب طرح و رنگ برای مشتریان وجود ندارد. در سقف کاذب  کششی همچنین می توان طرح دلخواه را انتخاب کرده و آن را روی پارچه سقف کششی چاپ کرد.

در پنل های گچی و رابیتس مشتریان در صورت داشتن علاقه می توانند پس از نصب پنل های گچی و یا رابیتس نسبت به رنگ زدن سقف اقدام کرد. در این صورت باید هزینه و وقت اضافه ای برای زیبا سازی پنل های گچی و رابیتس اختصاص داد.

 

  سقف کششی لابل پنل های گچی رابیتس
زیبایی بصری
وزن سبک  ✔
خاصیت آکوستیک
قابلیت ضد اشتعال
قابلیت جابجایی
خاصیت آنتی باکتریال
قابل شستشو
تمیزی هنگام نصب

 

 

تفاوت سقف کاذب کششی با پنل های گچی و رابیتس