سقف بناهای تاریخی ایران

سقف بناهای تاریخی ایران مساجد و اماکن مذهبی و تاریخی در ایران عموما جزو بناهای باشکوه و با طراحی ظریف و دقیق هستند. معماران ایرانی ادوار قدیم برای ساخت و طراحی فضای داخلی و خارجی مسجدها تلاش زیادی کرده اند. برخی از این مساجد دقیق ترین ساخته های دست بشر محسوب می شوند و بسیاری […]

۱۳ آبان ۱۳۹۶

سقف بناهای تاریخی ایران

مساجد و اماکن مذهبی و تاریخی در ایران عموما جزو بناهای باشکوه و با طراحی ظریف و دقیق هستند. معماران ایرانی ادوار قدیم برای ساخت و طراحی فضای داخلی و خارجی مسجدها تلاش زیادی کرده اند. برخی از این مساجد دقیق ترین ساخته های دست بشر محسوب می شوند و بسیاری نیز شهرت جهانی یافته اند. همه ساله گردشگران برون مرزی بسیار زیادی برای بازدید از این نمونه های نادر معماری راهی ایران می شوند.

گوشه گوشه ی این شاهکارهای معماری با ظرافت و دقت فراوانی طراحی شده است، و نه تنها به زیبایی بلکه به کاربرد و مفهوم بنا نیز توجه شده است. ما در این مطلب تنها به سقف این بناها می پردازیم. از آنجاییکه سقف، دالانی به آسمان ها است، سقف بناهایی چون مساجد، مقبره ها و آرامگاه ها دارای اهمیت خاصی از نظر مفهومی برای معماران بوده است. آن ها برای زیباسازی سقف یک بنای تاریخی تمام هوش و تخصص خود را به کار می گرفته اند.

در زیر سقف برخی از شاهکارهای معماری و مکان های معروف ایران را می بینید.

  1. سقف عمارت عالی قاپو واقع در اصفهان

سقف عمارت عالی قاپو واقع در اصفهان

کاخ عالی قاپو در قسمت غربی نقش جهان و مقابل مسجد شیخ لطف الله در اصفهان قرار دارد. این بنای ۶ طبقه در سال ۱۱ هجری ساخته شده است و هر طبقه دارای معماری و سبک منحصر به فردی است که با طبقات دیگر متفاوت است. از زیباترین قسمت ها ایوان طبقه سوم، دالان ورودی و سقف عالی قاپو است که به زیباترین کنده کاری ها آراسته شده اند.

 

  1. سقف زیبای عمارت بادگیر واقع در یزد

سقف زیبای عمارت بادگیر واقع در یزد

این عمارت زیبا در باغ دولت آباد یزد قرار دارد و با ارتفاعی نزدیک به ۳۴ متر، بلندترین بادگیر جهان است.

 

  1. سقف مسجد شیخ صفی الدین

سقف مسجد شیخ صفی الدین

مسجد و آرامگاه شیخ صفی الدین واقع در شهر اردبیل است. این بنا در سال ۸۹ در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. سقف مسجد شیخ صفی الدین جزو آثار بسیار زیبای معماران ایرانی می باشد.

  1. سقف خانه طباطبائی ها

سقف خانه طباطبائی ها

خانه طباطبائی ها، واقع در شهر کاشان، توسط استاد علی مریم کاشانی ساخته شده است. سقف ضربی این بنا یکی از زیباترین بخش های آن به حساب می آید. وجود این سقف به همراه دوجداره بودن بدنه و وجود بادگیر موجب می شود این بنا ۸ تا ۱۰ متر بلندتر از سطح زمین باشد.

  1. سقف کلیسای وانک

سقف کلیسای وانک

کلیسای وانک در شهر جلفا از استان اصفهان قرار دارد. بر روی دیوارها و سقف کلیسای وانک نقوشی دیده می شود که نمایانگر بهشت، زمین و جهنم می باشد. این بنا در سال ۱۳۱۰ ثبت ملی شد.

  1. سقف مسجد نصیرالملک

سقف مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک شیراز جزو زیباترین مساجد ایران است. به دلیل به کار رفتن کاشی های صورتی در تزئین سقف و نمای این مسجد، به “مسجد صورتی” معروف است.

  1. سقف حرم حضرت معصومه (س) قم

سقف حرم حضرت معصومه (س) قم

سقف حرم مطهر حضرت معصومه (س)، واقع در شهر قم، با کاشی های آبی و زرد زیبایی ساخته شده است. ظرافت و هنر به کار رفته در ساخت سقف این بنای مطهر نشان دهنده اهمیت بناهای مذهبی بین معماران ایرانی است.

  1. سقف امامزاده شاه چراغ

سقف امامزاده شاه چراغ

آرامگاه شاه چراغ در شهر شیراز قرار دارد و بنا به آنچه در تاریخ نوشته شده است، آرامگاه برادر امام رضا (ع) است. این بنای زیبا در سال ۱۳۲۱ ثبت ملی شد.

  1. سقف مدرسه چهارباغ اصفهان

سقف مدرسه چهارباغ اصفهان

مدرسه چهارباغ در شهر اصفهان، بنای باشکوهی است که در دوران صفوی برای یادگیری علوم دینی ساخته شده است. این مدرسه در دی ماه سال ۱۳۱۰ ثبت ملی شد.

  1. سقف مسجد شیخ لطف الله اصفهان

سقف مسجد شیخ لطف الله اصفهان

طرح و نقوش زیبای سقف مسجد شیخ لطف الله به گونه ای طراحی شده است که چشم بیننده را به سمت مرکز آن هدایت می کند.

بسیاری از متخصصان و معمارن برجسته جهان بر این باورند که حیرت انگیزترین و دقیق ترین معماری بشر را در ایران می توان دید. هر مسجد، بنا و آرامگاهی دارای طرح، رنگ و سبک کاشی کاری منحصر به خود است که با مفهوم بنا به زیبایی در تعامل است.